Motion i hjemmet

På denne side har vi samlet lidt inspiration til motion i hjemmet. Programmerne kan bruges af alle uanset diagnose, så selvom der står diabetes, så kan øvelserne sagtens bruges af dig, der f.eks. har en hjertesygdom.

Billede af ben der går

Du kan lave motion derhjemme sammen med fysioterapeuter fra Sundhedshuset. Sundhedshusets motionsvideoer finder du i tre niveauer.

Vi har desuden forskellige andre forslag til motion i hjemmet. De er sat i rækkefølge, så motionen bliver mere udfordrende, jo længere ned ad siden du bevæger dig.

1 er letteste niveau.

9 er det sværeste niveau.

Niveauer 1 til 9:

  1. Inspiration til fysisk aktivitet ved kræftsygdom fra Region Midt.
    Der er tre niveauer: Liggende/siddende, Oppegående og Gående/løbende
    Gå til Region Midts hjemmeside 

  2. Under navnet ”Tænd og træn” har Hjerteforeningen lavet tre træningsprogrammer.
    Der er tre niveauer: A, B og C - fra du er nyopereret til du er godt i gang igen.
    Varighed pr. program: 11 minutter.
    Du introduceres til 5 forskellige øvelser, som gentages to gange.
    OBS: Du finder programmerne allernederst på hjemmesiden.
    Gå til Hjerteforeningens hjemmeside

  3. Lungeforeningen står bag dette fine træningsprogram.
    På 35 minutter guides du igennem 5 minutters opvarmning efterfulgt af 6 stående/siddende træningsøvelser.
    Til træningen bruges en stol, et trappetrin/stepbænk samt vandflasker/håndvægte.
    Gå til Lungeforeningens hjemmeside

  4. Til vores holdtræning i Sundhedshuset ynder vi at introducere deltagerne for konditionstræning efter 30-20-10 metoden.
    Det er effektiv konditionstræning! Du kan benytte metoden gående, på cykel, romaskine, crosstrainer mm.
    I denne video viser Ældresagen, hvordan du kan benytte metoden stående.
    Se video om 30-20-10 metoden fra Ældresagen

  5. Mangler du inspiration til, hvordan du kan træne din kondition i hjemmet. Fortvivl ikke.
    Diabetesforeningen har mange gode ideer til dig.
    Gå til Diabetesforeningens hjemmeside

  6. Har du en træningselastik som ligger og samler støv, fordi du ikke kan komme i tanke om nogle gode øvelser, så er hjælpen nær.
    Her introduceres du til 8 forskellige styrkeøvelser fra Helbredsprofilen.dk
    Gå til Helbredsprofilens hjemmeside

  7. Diabetesforeningen har lavet nogle små film med øvelser, hvor det eneste redskab du skal bruge, er en stol.
    Så er det bare med at komme i gang :-)
    Gå til Diabetesforeningens hjemmeside

  8. Sundhedshusene i København har udarbejdet dette træningsprogram.
    Du er garanteret at få arbejdet kroppen godt igennem på 17 minutter med 10 forskellige øvelser som gentages to gange.
    Til træningen bruges en skammel, en stol, en indkøbspose, vandflasker og et tæppe.
    Se video med træningsprogram

  9. Få pulsen op med 5 forskellige Hjertemotionsprogrammer.
    Motionen varer 30-40 minutter. Der vises forskellige udgangsstillinger til øvelserne, så alle kan være med! God fornøjelse. 
    Gå til Hjerteforeningens hjertemotion online