Motion i hjemmet

På denne side har vi samlet lidt inspiration til motion i hjemmet.
Programmerne kan bruges af alle uanset diagnose, så selvom der står diabetes, så kan øvelserne sagtens bruges af dig, der f.eks. har en hjertesygdom.

Billede af ben der går

De forskellige forslag til motion i hjemmet har vi forsøgt at sætte i rækkefølge, så motionen bliver mere udfordrende, jo længere ned ad siden du bevæger dig – 1 er letteste niveau og 8 er det sværeste niveau.

1. Her kan du finde inspiration til fysisk aktivitet ved kræftsygdom fra Region Midt. Der er tre niveauer: Liggende/siddende, oppegående samt gående/løbende. Du kommer til Region Midts hjemmeside her

2. Under navnet ”Tænd og træn” har Hjerteforeningen lavet tre træningsprogrammer. Der er tre niveauer: A, B og C - fra du er nyopereret til du er godt i gang igen. Varighed pr. program: 11 minutter. Du introduceres til 5 forskellige øvelser, som gentages to gange. OBS: Du finder programmerne allernederst på hjemmesiden. Du kommer til Hjerteforeningens hjemmeside her

3. Lungeforeningen står bag dette fine træningsprogram. På 35 minutter guides du igennem 5 minutters opvarmning efterfulgt af 6 stående/siddende træningsøvelser. Til træningen bruges en stol, et trappetrin/stepbænk samt vandflasker/håndvægte. Du kommer til Lungeforeningens hjemmeside her

4. Til vores holdtræning i Sundhedshuset ynder vi at introducere deltagerne for konditionstræning efter 30-20-10 metoden. Det er effektiv konditionstræning! Du kan benytte metoden gående, på cykel, romaskine, crosstrainer mm. I denne video viser Ældresagen, hvordan du kan benytte metoden stående. Du kommer til videoen på Youtube her

5. Mangler du inspiration til, hvordan du kan træne din kondition i hjemmet. Fortvivl ikke. Diabetesforeningen har mange gode ideer til dig. Du kommer til Diabetesforeningens hjemmeside her

6. Har du en træningselastik som ligger og samler støv, fordi du ikke kan komme i tanke om nogle gode øvelser, så er hjælpen nær. Her introduceres du til 8 forskellige styrkeøvelser fra Helbredsprofilen.dk Du kommer til Helbredsprofilens hjemmeside her

7. Diabetesforeningen har lavet nogle små film med øvelser, hvor det eneste redskab du skal bruge, er en stol. Så er det bare med at komme i gang:-) Du kommer til Diabetesforeninges hjemmeside her

8. Sundhedshusene i København har udarbejdet dette træningsprogram. Du er garanteret at få arbejdet kroppen godt igennem på 17 minutter med 10 forskellige øvelser som gentages to gange. Til træningen bruges en skammel, en stol, en indkøbspose, vandflasker og et tæppe. Du kommer til videoen på Youtube her